Rok szkolny 2016/2017

Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin ludzkiego życia. Jako narzędzie pracy i rozrywki stał się niezbędny w większości firm, instytucji i w coraz większej liczbie gospodarstw domowych. Umożliwia wszechstronną komunikację i ułatwia kontakty niwelując ograniczenia przestrzenne i zapewniając porozumiewanie się w czasie rzeczywistym. Ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań.

Jednak z używaniem Internetu wiążą się potencjalne niebezpieczeństwa, zagrażające w szczególny sposób najmłodszym jego użytkownikom.
Sam w sobie Internet nie jest ani zły, ani dobry – jest po prostu narzędziem.
Tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację, ale z jego używaniem wiąże się pewne ryzyko. Nasze bezpieczeństwo jest w dużym stopniu zależne od zachowania innych ludzi. Konieczne staje się zarówno na drodze, jak i w cyberprzestrzeni, stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Wiele zależy również od nas samych, nie należy poruszać się w Sieci nie przestrzegając podstawowych zasad bezpieczeństwa. W samochodzie zapinamy pasy.

Kolejne spotkanie związane z Dniem Bezpiecznego Internetu, uczniowie klasy 0a i 0b przypomnieli sobie zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Następnie obejrzeli cykl filmików pod tytułem „ Sieciaki”. Fabuła serwisu „Siaciaki” oparta jest na odwiecznej walce dobra ze złem. Sieciaki –  czwórka przyjaciół: Ajpi, Netka, Spociak i Kompel – potrafią sprawnie i bezpiecznie korzystać z sieci. Razem z sympatycznym robotem NetRobim 
i Sztuczną Inteligencją starają się uczynić Internet jak najbardziej przyjaznym.  Ich przeciwnikami są Sieciuchy – bohaterowie uosabiający internetowe zagrożenia: Bełkot, Kradziej, Kłamacz i Śmieciuch, dowodzi nimi Czyste Zło.

Dnia 8 lutego uczniowie klas IV uczestniczyli w spotkaniu z funkcjonariuszami Komisariatu Policji w Gorzkowicach. Prelekcję z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym przeprowadziły: starszy sierżant Karolina Banaszczyk i posterunkowa Wioleta Albrychowicz.

Uczniowie dowiedzieli się dlaczego warto stosować elementy odblaskowe, jakie podstawowe wyposażenie powinien posiadać każdy rower, jak bezpiecznie podróżować w samochodzie.

Uczniowie klasy 6B uczestniczyli w projekcji filmu „Gdzie jest Mimi”, który jest historią opartą na prawdziwych zgłoszeniach przesyłanych do Helpline.org.pl. Film opowiada o dziewczynie – Mimi – która uciekła z domu, ponieważ była nękana w sieci.

Uczniowie nauczyli się jak należy reagować na tego typu zachowania, do kogo mogą się zwrócić lub poinformować o zdarzeniu.
Internet dostępny jest już praktycznie wszystkim dzieciom w wieku szkolnym. W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się serwisy społecznościowe. Coraz częściej młodzi ludzie korzystają też z telefonów komórkowych (smartfonów) lub innych urządzeń mobilnych z dostępem do sieci. Obok całej gamy pozytywnych zastosowań internetu, pojawiają się również związane z nim zagrożenia. Jednym z nich jest przemoc rówieśnicza. Do jej dotychczasowych form, z którymi spotkać się można było np. w szkołach, dołączyły sytuacje związane między innymi z serwisami społecznościowymi, z których młodzież korzysta nie tylko przy użyciu komputerów, ale również urządzeń mobilnych. Cechą specyficzną tzw. cyberprzemocy jest to, że nawet pozornie błahe sytuacje potrafią stać się dla ich ofiar olbrzymim obciążeniem. Opublikowane w sieci ośmieszające zdjęcie, film lub złośliwa informacja potrafią w krótkim czasie zyskać rozgłos, a zamieszczane pod nimi komentarze pogłębiają poczucie krzywdy u ofiary takiego zajścia. Intensywny rozwój sieci powoduje, że cyberprzemoc przybiera coraz to nowe formy, często trudne do zaobserwowania przez nauczycieli lub rodziców dziecka. Dlatego też niezwykle ważna jest profilaktyka przemocy rówieśniczej, z naciskiem na sytuacje, w których wykorzystywany jest internet. Dzieci muszą wiedzieć, gdzie przebiega granica pomiędzy żartem, a aktem przemocy, jak reagować na zagrażające sytuacje, gdzie szukać pomocy i jakie konsekwencje grożą sprawcom cyberprzemocy.
Wychowawca R.Ziemba

Kreatywność i dobre chęci to tylko niektóre z istotnych elementów, bez których wykonanie walentynkowych serc z masy solnej nie byłoby możliwe. Samorząd Uczniowski w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach zorganizował kolejne spotkanie z cyklu „kreatywne zabawy”. Bożonarodzeniowe pieczenie pierników już za nami więc tym razem zajęliśmy się wykonaniem serc z masy solnej z okazji zbliżających się Walentynek. Po raz kolejny licznie przybyła grupa uczniów chętnie uczestniczyła w zajęciach. Lepieniu, tworzeniu i ozdabianiu nie było końca. Atmosfera , dobra zabawa oraz sympatyczni goście, którzy zaszczycili nas swoją obecnością, sprawili, że zatraciliśmy poczucie czasu i prawie zapomnieliśmy, że znajdujemy się w murach szkolnych.